Norvegiško automobilio registracija Lietuvoje
Įžanga: Norvegija – EEE šalis, bet ne ES ir Muitų Sąjungos narė. Kodėl tai svarbu?
Įsigyjant automobilį užsienyje, ypatingą dėmesį reikia skirti šalies, iš kurios transporto priemonė įvežama, statusui. Dažnai manoma, kad Norvegija, kaip Europos ekonominės erdvės (EEE) narė, prilyginama Europos Sąjungos (ES) šalims, tačiau tai yra klaidinga prielaida, turinti reikšmingų teisinių ir finansinių pasekmių. Esminis skirtumas slypi tame, kad Norvegija nėra ES Muitų Sąjungos dalis. Dėl šios priežasties automobilių, įvežamų iš Norvegijos, importui taikomos atskiros procedūros ir mokesčiai, kurie yra visiškai kitokie nei tie, kurie taikomi transporto priemonėms iš ES šalių, pavyzdžiui, Vokietijos ar Prancūzijos.
Šis statusas lemia, kad Norvegijoje įsigytas automobilis Lietuvoje traktuojamas kaip importas iš trečiosios šalies, o ne kaip Bendrijos vidaus prekių įsigijimas. Todėl atsiranda prievolė atlikti muitinės procedūras ir sumokėti importo mokesčius. Būtent šis niuansas dažnai sukelia painiavą ir lemia klaidingus lūkesčius dėl PVM mokėjimo tvarkos. Pavyzdžiui, VMI pateiktuose dokumentuose aprašomas PVM deklaravimas, įsigyjant automobilį iš ES šalies PVM mokėtojo, taikant 0 proc. PVM tarifą ir deklaruojant PVM deklaracijoje (FR0600). Tačiau ši tvarka visiškai netaikoma Norvegijai. Norint užtikrinti sklandų ir teisiškai korektišką procesą, svarbu nuo pat pradžių suprasti šį pagrindinį skirtumą ir jam tinkamai pasiruošti. Šis straipsnis detaliai aptars kiekvieną žingsnį, reikalingą sėkmingai įregistruoti automobilį iš Norvegijos, atsižvelgiant į visus specifinius reikalavimus, kylančius dėl šio šalies statuso.
I etapas: Pasiruošimas ir dokumentų rengimas prieš automobilio įvežimą
Savininko deklaravimo kodas (SDK): Pirmasis ir esminis žingsnis
Prieš pradedant bet kokius administracinius ar techninius veiksmus, susijusius su automobilio registracija Lietuvoje, būtina gauti Savininko deklaravimo kodą (SDK). Šis kodas yra privalomas ir laikytinas viso proceso pagrindu, be kurio negalima atlikti nuosavybės pasikeitimo deklaracijos, o vėliau – ir pačios transporto priemonės registracijos. Proceso eiga apima kelis svarbius etapus, kuriuos privalo atlikti tiek pirkėjas, tiek pardavėjas.
Visų pirma, naujasis savininkas, t. y. pirkėjas, turi pateikti įgijimo deklaraciją „Regitros“ internetinėje sistemoje arba artimiausiame padalinyje. Prie šios deklaracijos privaloma pridėti pirkimo–pardavimo sutartį ar kitą nuosavybės pasikeitimą įrodantį dokumentą. Jei pardavėjas yra Norvegijos gyventojas, t. y. užsienietis, jis turi patvirtinti pirkėjo pateiktus duomenis per 5 dienas, tačiau deklaracija turėtų būti pateikta sandorio dieną. Tik abiem pusėms tinkamai atlikus deklaravimą ir sistemoje patvirtinus nuosavybės pasikeitimą, naujajam savininkui suteikiamas kitas unikalus SDK ir jis tampa deklaruotu transporto priemonės savininku. Senasis SDK yra panaikinamas.
Šio etapo svarbos negalima nuvertinti, nes tai yra kritinis taškas, nuo kurio priklauso visų kitų procedūrų sėkmė. Jei SDK nėra gautas laiku ar deklaravimas atliekamas neteisingai, „Regitros“ sistema neleidžia tęsti registracijos proceso. Vadinasi, SDK yra ne tik vienas iš daugelio dokumentų, bet privaloma sąlyga, atverianti kelią tolimesniems veiksmams, tokiems kaip muitinės formalumai, techninė apžiūra ir galutinė registracija.
Būtini dokumentai iš pardavėjo Norvegijoje
Prieš gabenant automobilį iš Norvegijos, pirkėjui būtina pasirūpinti, kad pardavėjas pateiktų visus reikalingus dokumentus, kurie bus privalomi Lietuvoje atliekant administracines procedūras. Šių dokumentų sąrašas yra standartinis, tačiau ypač svarbu užtikrinti jų autentiškumą ir išsamumą. Pagrindiniai dokumentai, kuriuos reikia turėti, yra:
- Asmens tapatybės dokumentas.
- Pirkimo–pardavimo sutartis arba kitas nuosavybės pasikeitimą įrodantis dokumentas. Šis dokumentas yra esminis deklaruojant nuosavybės pasikeitimą ir įrodant teisę į transporto priemonę.
- Ankstesnės registracijos liudijimas. Prieš tai buvusios registracijos dokumentas patvirtina automobilio statusą Norvegijoje. Jei dėl eksportuojančios šalies įstatymų registracijos liudijimo pateikti negalima, gali tikti kiti panašūs dokumentai, pavyzdžiui, eksporto sertifikatas arba muitinės deklaracija.
- Įgaliojimas, jei veiksmus atlieka atstovaujamas asmuo.
Šie dokumentai yra gyvybiškai svarbūs, nes jie ne tik leidžia deklaruoti nuosavybės pasikeitimą, bet ir tarnauja kaip pagrindas muitinės procedūroms, techninei apžiūrai ir galutinei registracijai. Be tinkamai surinktų dokumentų, visi tolimesni etapai bus neįgyvendinami.
II etapas: Muitinės ir mokesčių procedūros
Importo PVM ir muitai: Būtina skirti nuo ES procedūrų
Kadangi Norvegija nėra ES Muitų Sąjungos narė, automobiliams, atgabentiems iš šios šalies, taikomi importo mokesčiai, o ne Bendrijos vidaus PVM tvarka. Tai yra esminis skirtumas, kurį būtina suprasti, norint išvengti finansinių nuostolių ar teisinių problemų.
- Importo PVM (21 proc.): Visoms prekėms, įvežamoms iš trečiųjų šalių, įskaitant ir Norvegijoje įsigytus automobilius, taikomas 21 proc. importo PVM. Šis mokestis apskaičiuojamas nuo bendros siuntos (šiuo atveju – automobilio) kainos ir gabenimo išlaidų. Tai yra pagrindinis skirtumas nuo ES šalių, kur, kaip pavyzdžiui, VMI dokumentuose, apmokestinamoji vertė apskaičiuojama pagal kitokias taisykles, o PVM tarifas gali būti ir 0 proc..
- Muito mokesčiai: Papildomai prie importo PVM, gali būti taikomi ir muito mokesčiai, priklausantys nuo prekės kodo ir vertės. Dėl šios priežasties rekomenduojama pasikonsultuoti su muitinės tarpininku, siekiant nustatyti tikslius mokesčius.
Vartotojai, susipažinę su VMI pateikiamais pavyzdžiais, kur naudojami ES šalių, tokių kaip Prancūzija ar Vokietija, PVM mokėjimo atvejai, gali klaidingai manyti, kad tokia pati tvarka taikoma ir Norvegijai. Tačiau, kaip minėta, tie pavyzdžiai yra susiję su Bendrijos vidaus įsigijimu, kuriam taikomos specifinės taisyklės, o Norvegijos atveju automobilio importas apmokestinamas kaip prekė iš trečiosios šalies. Todėl svarbu neapgaudinėti savęs, galvojant, kad PVM bus deklaruojamas VMI pagal ES taisykles. Vietoje to, būtina pasiruošti mokėti 21 proc. importo PVM muitinėje, o tai yra fundamentalus šio proceso aspektas.
Taršos mokestis: Skaičiavimas ir išimtys
Be importo PVM ir muito mokesčių, registruojant automobilį Lietuvoje, yra taikomas ir vienkartinis taršos mokestis. Šio mokesčio dydis priklauso nuo dviejų pagrindinių veiksnių: transporto priemonės išmetamo CO2 kiekio (g/km) ir jos kuro rūšies.
Transporto priemonėms, kurių CO2 emisija neviršija 130 g/km, taršos mokestis nėra taikomas. Tačiau, viršijus šią ribą, mokestis didėja eksponentiškai. Pavyzdžiui, benzinu varomo automobilio, išmetančio 141 g/km CO2, registracijos mokestis 2024 metais siekia 41,82 Eur. Dyzelinu varomoms transporto priemonėms mokesčiai yra gerokai didesni, o dujomis varomoms – šiek tiek mažesni už benzinines. Pateikiamas pavyzdžių sąrašas iliustruoja šio mokesčio dydį skirtingiems automobiliams:
CO2 emisija | Dyzelinui | Benzinui | Dujoms |
140 g/km | 41,82 Eur | 20,91 Eur | 18,82 Eur |
200 g/km | 334,56 Eur | 167,28 Eur | 150,55 Eur |
Ši lentelė aiškiai parodo, kaip kuro rūšis ir CO2 kiekis daro įtaką galutinei registracijos mokesčio sumai. Vidutinė sumokama suma registracijos metu pastaraisiais metais svyravo apie 100–120 eurų, o tai rodo, kad dauguma registruojamų automobilių patenka į didesnės taršos kategoriją.
III etapas: Transporto priemonės techninė būklė
Privalomoji techninė apžiūra ir draudimas
Prieš registruojant automobilį, būtina užtikrinti, kad jis atitiktų visus techninius reikalavimus ir būtų tinkamas eksploatuoti Lietuvos keliuose. Nors automobilis galėjo turėti galiojančią techninę apžiūrą Norvegijoje, Lietuvoje reikės atlikti privalomąją techninę apžiūrą vietinėje apžiūros įmonėje. Šis reikalavimas yra universalus, nes skirtingų šalių techninės apžiūros standartai ir reikalavimai gali skirtis. Pavyzdžiui, Jungtinės Karalystės „MOT“ (Transporto ministerijos) patikra nėra pripažįstama Lietuvoje, ir tai iliustruoja, kad net ir galiojanti užsienio apžiūra negarantuoja sėkmės.
Jei automobilio techninės apžiūros galiojimo laikas yra pasibaigęs, transporto priemonė negali būti eksploatuojama. Tokiu atveju reikia gauti vienkartinį leidimą nuvykti į techninės apžiūros įmonę, užsiregistravus vizitui iš anksto.
Lygiai taip pat privalomas yra transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomasis draudimas. Be galiojančio draudimo poliso registracija „Regitroje“ yra neįmanoma. Draudimo galiojimą galima patikrinti internetu, o privalomąjį draudimą galima įsigyti bet kurioje draudimo įmonėje.
Techninė ekspertizė ir atitikties vertinimas (individualus patvirtinimas)
Kadangi Norvegija yra ne EB (Europos Bendrijos), o EEE šalis, automobiliui, įvežtam iš jos, gali prireikti atlikti papildomą procedūrą – individualų patvirtinimą. Ši procedūra yra būtina, siekiant patikrinti, ar automobilis atitinka Lietuvoje galiojančius techninius reikalavimus ir standartus, kurie gali skirtis nuo Norvegijos. Individualus patvirtinimas suteikiamas prieš įregistruojant transporto priemonę.
Šios procedūros metu transporto priemonės savininkas, kreipdamasis į atsakingą administraciją, privalo pateikti prašymą, techninės ekspertizės pažymą, individualaus patvirtinimo liudijimo projektą, transporto priemonės nuotraukas ir įvairius sertifikatus ar bandymų protokolus. Šie dokumentai turi patvirtinti, kad automobilis atitinka reikalavimus, susijusius su stabdžių sistema, variklio išmetamųjų teršalų kiekiu, skleidžiamu triukšmu ir kitais svarbiais techniniais parametrais. Individualaus patvirtinimo poreikis pabrėžia, kad importuojant automobilį iš Norvegijos, reikia atlikti daugiau žingsnių nei tai darant iš ES šalių, kur atitikties vertinimo dokumentai dažniausiai nereikalingi.
IV etapas: Registracija VĮ „Regitra“
Sėkmingai atlikus visus anksčiau minėtus etapus, t. y. gavus SDK, sumokėjus visus mokesčius, atlikus techninę apžiūrą ir techninę ekspertizę, galima kreiptis dėl automobilio registracijos „Regitroje“.
Būtini dokumentai „Regitrai“
Norint sėkmingai įregistruoti transporto priemonę, „Regitros“ padalinyje arba teikiant paraišką internetu, privaloma pateikti šiuos dokumentus ir jų kopijas:
- Asmens tapatybės kortelę arba pasą.
- Pirkimo–pardavimo sutartį ar kitą nuosavybės pasikeitimą įrodantį dokumentą.
- Ankstesnės registracijos dokumentą (pvz., Norvegijos registracijos liudijimą).
- Savininko deklaravimo kodą (SDK).
- Transporto priemonės techninės apžiūros sertifikatą.
- Privalomojo civilinės atsakomybės draudimo polisą.
- Muitinės deklaraciją ir importo PVM sumokėjimą patvirtinančius dokumentus.
- Atitikties vertinimo dokumentą (individualaus patvirtinimo pažymą), jei automobilis įvežtas iš ne EEE šalies.
Registracijos eiga: internetu ar fiziniame padalinyje?
„Regitra“ suteikia galimybę registruoti transporto priemonę keliais būdais.
- Pateikimas internetu: Tai patogus ir greitas būdas tvarkyti formalumus. Prašymą galima užpildyti internetu ir pasirašyti elektroniniu parašu, o visus reikiamus dokumentus išsiųsti el. paštu
prasymai@regitra.lt
. - Pateikimas „Regitros“ padalinyje: Dokumentus galima pateikti ir bet kuriame „Regitros“ padalinyje. Tačiau, siekiant išvengti eilių, rekomenduojama iš anksto užsiregistruoti vizitui internetu. Atvykus į padalinį, transporto priemonė gali būti patikrinama dėl autentiškumo.
Užsiregistravus vizitui, galima būti aptarnautam patogiu laiku. Pateikus visus dokumentus ir sumokėjus mokesčius, išduodamas registracijos liudijimas ir nauji valstybiniai numeriai.
Išvados ir praktinės rekomendacijos
Norvegiško automobilio registracija Lietuvoje yra sudėtingas procesas, reikalaujantis kruopštaus pasiruošimo ir visų teisinių niuansų supratimo. Svarbiausia – suvokti, kad Norvegijos, kaip EEE, bet ne ES Muitų Sąjungos narės, statusas lemia, kad jai netaikomi tie patys mokesčiai ir procedūros kaip ES šalims. Tai yra esminis skirtumas, turintis tiesioginės įtakos importo mokesčiams ir techniniams reikalavimams.
Registracijos proceso santrauka:
- SDK gavimas: Pirmasis ir privalomas žingsnis, be kurio neįmanoma deklaruoti nuosavybės ir tęsti registracijos.
- Muitinės formalumai: Būtina sumokėti 21 proc. importo PVM ir, jei taikoma, muito mokesčius.
- Taršos mokesčio sumokėjimas: Registracijos metu mokamas vienkartinis mokestis, priklausantis nuo CO2 emisijos ir kuro rūšies.
- Techninė būklė: Privaloma atlikti techninę apžiūrą Lietuvoje ir gauti individualų patvirtinimą, nes Norvegija nėra EB šalis.
- Galutinė registracija: Kreipimasis į „Regitrą“ su visais surinktais dokumentais, įskaitant muitinės deklaraciją ir techninės ekspertizės pažymą.
Dažniausiai pasitaikančios klaidos ir kaip jų išvengti:
- PVM painiojimas su ES tvarka: Dėl painiavos, kylančios iš VMI pavyzdžių, pirkėjai gali nepagrįstai tikėtis nemokėti PVM arba jį deklaruoti pagal ES taisykles. Visiems importuojamiems automobiliams iš Norvegijos privalomas 21 proc. importo PVM.
- SDK ignoravimas: Neteisingas ar pavėluotas SDK deklaravimas gali sustabdyti visą registracijos procesą. Svarbu šiuo kodu pasirūpinti dar prieš įvežant automobilį į Lietuvą.
- Papildomos techninės ekspertizės neįvertinimas: Individualus patvirtinimas yra papildomas, tačiau privalomas žingsnis, kurio neįvykdžius negalima įregistruoti automobilio.
Šis gidas turėtų padėti išvengti dažniausiai pasitaikančių klaidų ir užtikrinti sklandų bei teisiškai nepriekaištingą norvegiško automobilio registracijos procesą Lietuvoje.
Norite parduoti norvegišką automobilį?
Visoje Lietuvoje skubiai superkame visų markių norvegiškus automobilius, visureigius, mikroautobusus ir kitas transporto priemones.